Test zimních pneumatik 205/55 R16: Sezóna 2012/2013...

23.10.2012 10:52

S prvním listopadem je tu naše povinnost přezout celoplošně na zimní pneumatiky. Klauzule vyhlášky, která upřesňuje a doplňuje zimní obutí podle aktuálního stavu vozovky a předpokládaného počasí dává velký prostor pro výklad dopravní policii, proto je rozumné opravdu přezout. A to také pro svou bezpečnost i s ohledem na další účastníky silničního provozu, kteří už mají přezuto.

Autoklub ČR připravil pro letošní zimu nový test zimních pneumatik. Vzhledem ke stálé popularitě automobilů nižší střední třídy i s ohledem na skutečnost, že se rozměr 205/55 R16 opakovaně objevuje na předních místech prodejnosti pneumatik, Autoklub ČR opět vybral rozměr 205/55 R16 v rychlostní kategorii H pro realizaci svých tradičních zimních testů. Autoklub zvolil, stejně jako v loni, srovnatelné prostředí ve švýcarském Ulrichenu, kde teplotní stálost a dostatek sněhu zaručují konstantní testovací podmínky; test na mokrém a suchém povrchu se uskutečnil na testovacím polygonu poblíž německého Hannoveru. K testování byly použity vozy Škoda Octavia a VW Golf VI.

Jako referenční byla použita pneumatika Continental ContiWinterContact TS850, která v době testování představovala novinku s předpokladem vyváženého výkonu v prostředí středoevropské zimy; nakonec i předchůdce tohoto pláště Continental ContiWinterContact TS830 dlouhodobě obsazoval čelní pozice v testech zimních pneumatik. Testovány byly v ČR nejprodávanější, respektive nejužívanější pneumatiky různé úrovně kvality. Autoklub ČR zařadil do testu i čínské výrobky, které jsou v rámci českého trhu často diskutovány.

Referenční pneumatika Continental ContiWinterContact TS850 představovala 100 % výkonu, od kterého se odvíjí porovnání výsledků pneumatik ostatních. Continental ContiWinterContact TS850 je, stejně jako Goodyear Ultra Grip 8 a Michelin Alpin A4, čelním představitelem prémiového segmentu osobních zimních pneumatik. Ostatní testované pneumatiky zastupují pláště střední až nižší cenové úrovně. Test poukazuje i na to, že investice vložené do vývoje dezénů a směsí jsou u různých výrobců a v různých segmentech odlišné a rozdílné použití materiálů při výrobě se v konečném důsledku projeví i na celkové vyváženosti vlastností právě v segmentu prémiových produktů. To se samozřejmě projevuje i v ceně výrobku.

Pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850 v celkovém hodnocení obsadily v testu první místo, a to přesto, že v parciální disciplíně SNÍH byly jedním zástupcem překonány (Debica Frigo 2) a v disciplíně SUCHÝ POVRCH měl jeden z účastníků shodné celkové hodnocení (Michelin Alpin A4 viz snímek níže). Pro vítězství v testu se nejdůležitějším ukázalo vyrovnané chování pneumatik Continental ContiWinterContact TS850 na všech površích, což pro řidiče signalizuje, že v běžném provozu ani v nenadálých situacích nebudou vlastnostmi ani výkonem pneumatik nepříjemně překvapeni. Logické byly i očekávané výsledky měření výkonnosti pneumatik Goodyear Ultra Grip 8 a Michelin Alpin A4, které podtrhují význam orientace na prémiový segment při výběru kvalitního zimního obutí. Domácí Barum Polaris 3 s 3,6 % a Sava Eskimo hp se 4,5 % výkonnosti pod referencí vykazují slušný standard a stále dobrý poměr výkon – cena. Varováním pro řidiče by měl být výsledek čínských výrobců Wanli S-1083 a Goodride SW 601!

SNÍH...

Při testu na sněhu nejlépe obstál při brzdění, trakci a ovladatelnosti na sněhu produkt Debica Frigo 2. Následovaly pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850, Goodyear Ultra Grip 8, Semperit Speed-Grip 2, Michelin Alpin A4. Zatímco Sava Eskimo hp, Dunlop SP Winter Sport 4D, Barum POLARIS 3 a překvapivě i Wanli S-1083 drží výkon do 4 % pod referencí, zástupce Goodride SW 601 se propadá a vykazuje celkové hodnoty 16,9 % pod vítěze měření na sněhu. Na rozdíl od vyrovnaných výsledků ostatních účastníků, které deklarují zaměření vývojových center výrobců především na speciálně zimní vlastnosti testovaných zimních pneumatik, zástupce zn. Goodride posouvá spodní laťku výsledkové listiny hluboko dolů a je z pohledu výsledku testu na sněhu pro zimní provoz nejméně vhodná.

SUCHÝ POVRCH...

Testování na suchu potvrdilo ambice prémiového segmentu v brzdění a zároveň neoddělilo výraznými rozdíly čelo tabulky od ostatních účastníků testu. Continental ContiWinterContact TS850 se rozdělil o pozici 100 % výkonnosti s pneu Michelin Alpin A4, následováni pneu Dunlop SP Winter Sport 4D, Barum Polaris 3 a Semperit Speed-Grip 2. O 3,7 % za referencí zaostal prémiový Goodyear Ultra Grip 8. Sucho naznačuje první propady sněhového experta Debica Frigo 2, který společně s Wanli S-1083 uzavírá výsledkovou listinu na suchu, pořád však s použitelnými výsledky. Test na suchém povrchu nevyhodnotil žádný produkt jako vyloženě nevhodný, pomineme-li větší rozdíly mezi účastníky v kategorii subjektivně hodnocený handling – viz tabulka.

MOKRÝ POVRCH...

Pneumatika Continental ContiWinterContact TS850 ukázala na největší rozdíly ve výkonu právě na mokrém povrchu. Také zde se projevily odlišné technologie zástupců jednotlivých segmentů, o to více, že odchylky mezi jednotlivými výrobky byly největší. V těsném závěsu za referenční pneumatikou Continental ContiWinterContact TS850 zůstal Goodyear Ultra Grip 8 se svým půl procentem pod referencí, ostatní Semperit Speed-Grip 2, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Sport 4D nebo Barum POLARIS 3 drží hranici do těsně pod 5 % za referencí, Sava Eskimo hp je celkově na 7 % pod a v klíčové disciplíně brzdy na mokrém asfaltu se doslova ztrácí zástupci značek Debica a Wanli. Boční aquaplaning neustál Goodride SW 601. Podmínky na mokrém povrchu se nejvíce blíží středoevropské zimě s častým množstvím tající vrstvy sněhu. Výkonnost některých zástupců na mokru by mohla řidiče doslova nutit k přizpůsobení jízdy stavu a povaze některých méně způsobilých pneumatik.

 

Konečné pořadí testovaných pneumatik (nejlepší hodnota je 100 %):

 

První pětka...

1.

Continental ContiWinterContactTS 850

100 %

2.

Goodyear Ultra Grip 8

98 %

3.

Semperit Speed-Grip 2

97.6 %

4.

Michelin Alpin A4

97.6 %

5.

Dunlop SP Winter Sport 4D

97 %

 

Druhá pětka...

6.

Barum POLARIS 3

96.4 %

7.

Sava Eskimo hp

95.5 %

8.

Debica Frigo 2

93 %

9.-10.

Wanli S-1083

87.8 %

9.-10.

Goodride SW 601

87.8 %

 

JAK VYBÍRAT PNEUMATIKY NA ZÁKLADĚ VÝSLEDKU TESTU...

Test Autoklubu ČR prokázal, že při výběru zimních pneumatik musí řidiči zvažovat všechny hodnocené kategorie tak, aby našli optimální řešení ve vyváženosti jednotlivých vlastností. I když se test v celkovém hodnocení přiklání ke všem kategoriím stejným dílem - cca. 33 %, výsledky konkrétních částí testu odhalují limity jednotlivých účastníků. Zatímco kategorie sníh ještě dává reálnou šanci všem výrobkům na dobré umístění, menší rozdíly na suchu a značné diference na mokru jasně odhalují potenciály testovaných pneumatik.

Běžný uživatel bude volit pneumatiku s vyváženými vlastnostmi na všech površích, řidič žijící v horské oblasti s trvalou pokrývkou sněhu může preferovat pneumatiky s lepšími vlastnostmi na sněhu ale musí brát v úvahu případné diference hlavně na mokru. Nutno vzít v úvahu především vlastnosti celkové, zejména v přechodových obdobích, např. podzim – zima či při jarním tání. Řidiči by měli pečlivě věnovat pozornost správnému značení skutečně zimních pneumatik, tzv. „Snowflake on the Mountain“. Označení "vločka na hoře" totiž identifikuje pneumatiky vyrobené dle normy, která je založena na americké definici zimní pneumatiky (Americká společnost pro testování a materiály ASTM).

Autoklub ČR zároveň nedoporučuje používat pneumatiky, které kopírují dezény zimních pneumatik prémiového segmentu. Řidičům doporučujeme věnovat zvýšenou pozornost testům nezávislých organizací, které posuzují vlastnosti pneumatik z více měřitelných hledisek, než nařizuje štítkování EU. Níže vidíme vítěznou pneumatiku nejen podle Autoklubu ČR, ale rovněž podle německého motoristického magazínu AutoBild - Continental ContiWinterContakt TS850 v rozměru 205/55 R 16. Věřím, že Vám čerstvý test Autoklubu ČR pomůže ve výběru nových pneumatik. Jirka Hyner

 ______________________________________________________________________________________

 Zdroj: motomagazinspeed.cz