TECHNO-CLASSICA ESSEN: Návštěvníky zaujala Škoda 200RS i historické modely Rapid...

24.04.2013 17:17

 

Skvělý ohlas sklidila expozice automobilky Škoda na 25. ročníku veletrhu Techno-Classica v Essenu (10.-14.dubna). Obdivovat bylo možno dva klenoty z dějin motoristického sportu naší značky. Jednalo se vzácný soutěžní speciál Škoda 200 RS a o vůz Škoda 130 RS. Na největším veletrhu historických vozů na světě představila česká značka i modely Rapid z různých období historie.

Všichni návštěvníci byli nadšeni z klasických vozů, které byly dovezeny z nového Muzea v Mladé Boleslavi. Škoda, tak ukázala v Essenu dva vrcholné speciály motoristického sportu. Absolutní raritou byl soutěžní vůz Škoda 200 RS vyrobený pouze ve třech exemplářích. Auto ve své době vycházelo z modelu 110 R Coupé. Pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní, jehož výkon je přenášen na zadní kola přes pětistupňové převodovku. Škoda 200 RS váží pouhých 850 kg a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Hned při svém premiérovém závodě, kterým byla v roce 1975 Rallye Šumava, vůz zvítězil. Další Škoda 130 RS se stala vítězem ve své třídě na legendární Rallye Monte Carlo, kde přitahovala pohledy znalců automobilové historie i fanoušků motoristického sportu.

Naše prezentace v Essenu byla velkým úspěchem,“ říká Eva Ticová, vedoucí restaurátorské dílny škodováckého muzea. „Závodní vozy jako Škoda 200 RS pochopitelně nevidíte každý den. A historická galerie vozů Rapid dojemně ukazovala velkou tradici naší značky v nižší střední třídě,“ dodává Eva Ticová.

Ve 30. a 40. letech 20. století a později i během 80. letech existovalo v kategorii kompaktních vozů několik modelů s názvem Škoda Rapid. Na veletrhu Techno-Classica prezentovala česká automobilka mimo jiné úplně prvního nositele tohoto jména. Byl jím automobil Škoda 420 Rapid z roku 1934, kterého se vyrobilo pouhých 480 kusů. Společnost mu zde dělaly i další tři poklady muzea. Škoda Rapid (typ 914) v elegantním dvoubarevném provedení, Rapid Sport (typ 421) z roku 1937 a Rapid OHV (typ 922) s proudnicovou karoserií vyrobený v roce 1940. Vůz Rapid OHV (zkratka označuje ventily uložené v hlavě motoru) vznikal v letech 1938 až 1941 v počtu jen 110 exemplářů. Kromě toho bylo možné v Essenu vidět také Škodu Rapid (1939) s dálnicovou karoserií jakož i dva představitele kupé Rapid 135 vyráběného v letech 1987 až 1990.

Jen si připomeňme, že společnost Škoda je jednou z nejstarších automobilek na světě. Od roku 1895 se v sídle firmy v Mladé Boleslavi vyráběla nejprve jízdní kola a motocykly, od roku 1905 následovaly rovněž automobily. Na snímku níže vidíme vůz Laurin & Klement Voiturette A, jenž vážil 550 kg. Motor s objemem 1.005 ccm disponoval výkonem 7 koní a jeho maximální rychlost činila 40 kilometrů v hodině. Model Voiturette A se vyráběl v letech 1905 – 1907. Značka Škoda se na autech ukázala v roce 1925.

 ____________________________________________________________________________________________________

 Zdroj: motomagazinspeed.cz