ŠKODA 1000 MB oslavila padesátiny...

28.03.2014 15:32

Moderní kompaktní následník modelu Octavia debutoval 21. března 1964. Jako první vůz značky Škoda získal pohon zadních kol, motor vzadu a samonosnou karoserií. Pro automobilku byla Škoda 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době na vrcholu litrové třídy a určoval měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky. Odvaha vydat se svého času neprošlapanými cestami se vyplatila a model 1000 MB byl v tuzemsku i zahraniční prodejním šlágrem. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu Škoda 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až Novém Zélandu a Austrálii.

Dnes patří auto k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka "MB" znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky a číslovka "1000" potom zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách. Vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.

Škoda 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům své doby. Při vývoji automobilu, označovaného jako NOV (nový osobní vůz), se vývojáři Škody rozhodli pro tehdy zcela novou koncepci vozu s motorem vzadu, pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií. Opustili tak dosavadní koncept rámové konstrukce vozidel. 

Model 1000 MB zároveň stanovil nová měřítka v oblasti motorů a pohonů. Při vývoji pohonné jednotky vsadila Škoda jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. Značka tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.

Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 37 koní byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu, jenž činila jen 755 kg, přinesla spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1966 byl výkon motoru zvýšen na 43 koňských sil.

Před zahájením sériové výroby prošla Škoda 1000 MB náročným testováním. Padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1.6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách pohoří Kavkaz. Při kompaktních rozměrech s délkou 417 cm, šířkou 162 cm a výškou 139 cm nabízelo auto na tehdejší dobu dostatek místa a komfortu pro celou rodinu. Přesvědčivá byla i vysoká funkčnost, kdy již standardní verze nabízela lůžkovou úpravu sedadel. Zavazadlový prostor o objemu 220 litrů se nacházel pod přední kapotou. Náhradní kolo bylo uloženo vpředu pod zavazadlovým prostorem za odklápěcí maskou.

Atraktivní exempláře modelu Škoda 1000 MB a dvoudveřové verze 1000 MBX (na snímku níže uprostřed) můžete dnes obdivovat v Muzeu v Mladé Boleslavi, a to včetně výjimečného prototypu nerealizované verze kombi. Auta se navíc pravidelně účastní i veteránských výstav a rallye soutěží v celé Evropě.

_______________________________________________________________________________

  Zdroj: motomagazinspeed.cz