S řidičským průkazem na auto budeme moci od 19. ledna 2013 řídit motocykl do objemu 125 ccm...

20.06.2012 17:06

Blíží se čas evropské směrnice, podle které získají držitelé řidičského průkazu skupiny B na osobní auta automaticky v celé EU, tedy i v Česku oprávnění jezdit na motocyklech s objemem až 125 kubických centimetrů. Část dopravních expertů i samotní motorkáři se obávají, že se tím zvýší patrně nehodovost. Dosud mohl člověk s řidičákem pro osobní auto řídit malou motorku do 50 ccm. Panují tedy obavy, že řidič auta, který si pořídí skútr a bez jakékoli průpravy se s ním vydá do hustého provozu, může lehce skončit v nemocnici nebo ještě hůře. Většina motocyklů do 125 ccm má ovšem klasickou převodovku. A stroj s objemem do 125 ccm musí mít podle zmíněné směrnice automatickou převodovku, to proto aby byl jednoduchý na obsluhu. Odborně řečeno “variátor” však mají pouze skútry. Tedy většina řidičů sáhne právě po nich. Jsou lehké, pohyblivé a úsporné, tedy většinou se spotřebou kolem 2 litrů Naturalu. A do mnohdy přeplňěných městských ulic určitě výhodné. Pestrou nabídku strojů s objemem do 125 ccm nabízí japonská Honda, třeba modely PCX 125, SH 125i nebo slabší Vision 110 s příznivou cenou 44.900,- Kč. Přitom zmiňovaný Vision (viz snímek) dokáže uhánět rychlostí až 88 kilometrů v hodině. Přikoupením plexištítu do nepříznivého počasí si můžeme prodloužit sezonu.

                   

Jako dlouholetý bajker doporučuji neznalým milovníkům jedné stopy, aby si ve vlastním zájmu po pořízení skútru zaplatili kondiční jízdy. Rozhodně vám to pomůže a budete tím chránit sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Zmíňovaná novela přináší i další jednoznačně pozitivní změny. Nezkušení „mladí“ nebudou moci od 19. ledna 2013 řídit silné motocykly bez předchozí praxe na slabších strojích. Řidičák na motorku o výkonu nad 35 kW dostanou až po dovršení 24 let. Pokud však žadatel má alespoň dvouletou praxi s řízením slabšího stroje, bude moci získat oprávnění pro nejsilnější motorky již ve dvaceti letech.

                   

Řízení malých motocyklů s nejvyšší rychlostí 45 kilometrů v hodině zachovala novela i v příštím roce současnou věkovou hranici 15 let. Motorky do maximálního výkonu 11 kW bude možné nadále řídit od šestnácti let. U motocyklů do 35 kW se ovšem hranice pro získání oprávnění posune ze sedmnácti na osmnáct let. Zvýší to jednoznačně bezpečnost. Bajkeři patří mezi nejohroženější účastníky provozu, berme tedy na ně v silničním provozu ohled. Jirka Hyner