Muzeum automobilky Škoda otevřelo modernizované prostory...

29.11.2012 15:56

V Mladé Boleslavi se během úterka otevřelo veřejnosti modernizované muzeum Škoda. Zcela nově koncipovaná výkladní skříň značky na třídě Václava Klementa zve návštěvníky k poutavé procházce historií firmy: pestrou, interaktivní a multimediální. Razantní jízda 117tiletou historií automobilky, kterou představují automobily, filmy, současníci a dokumenty, moderně uspořádané na více než 1.800 m2 výstavní plochy v historických výrobních halách. Muzeum je mimořádné také díky novému multifunkčnímu sálu "Laurin & Klement Forum" a modernímu Café-Restaurantu “VÁCLAV.” Celková přestavba trvala přibližně devět měsíců.

                                     

Nové muzeum prezentuje u samotných kořenů automobilky v Mladé Boleslavi, ve zcela nové podobě fascinující milníky podniku, jenž je hrdý na jednu z nejdelších tradic v automobilovém průmyslu. Vedle produktů tu hlavní roli hrají lidé a jejich velice osobní příběhy, spojené se značkou Škoda. Mimořádný charakter získává muzeum také díky novému sálu “Laurin & Klement Forum” a díky Café-Restaurantu “VÁCLAV.” Multifunkční a pro akce téměř všeho druhu využitelný sál Laurin & Klement Forum je jedním z největších svého druhu v České republice. Návštěvník se může ponořit hluboko do historie značky: o to se postarají tří tématické oblasti se 46 historickými vozy, několika stovkami jednotlivých exponátů a historických filmů, fotografií a dokumentů. Tvůrci nového muzea chtěli vytvořit více než jen novou výstavní plochu. A to se podařilo vynikajícím způsobem: obsahově, díky velkému množství jedinečných exponátů; dramaturgicky, díky jasné struktuře a modernímu, interaktivnímu sdělování poznatků; architektonicky, díky napínavé inscenaci historického místa a důsledně moderní architektuře; řemeslně, díky vysoké kvalitě a preciznosti stavebního provedení. „Škoda je jednou z automobilek s nejdelší tradicí na světě. Celý podnik je hrdý na svou historii,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Winfried Vahland. „Nové muzeum tuto hrdost vyjadřuje mimořádným způsobem a je současně vizitkou, místem setkávání, komunikační platformou a lákadlem. Prostě skutečné multimediální centrum, plné zážitků, souvisejících s naší značkou. Škoda chce v příštích letech na celém světě dále růst. Kdo chce předjíždět, musí se pravidelně dívat  do zpětného zrcátka. A to teď v našem novém muzeu na historickém místě činíme fascinujícím způsobem.“

                                     

Souzvuk “Tradice,” “Preciznosti” a “Evoluce” tvoří hlavní obsahovou myšlenku nového muzea. Tři světy plné zážitků, každý sám za sebe, s mimořádným akcentem: napínavý, poučný a překvapivý. Jako červená nit se expozicí vine směs automobilů a příběhů, inscenována multimediálně a interaktivně. Návštěvník má široké možnosti volby, tedy od prostého prohlížení vozů a exponátů, přes prohlížení obrázků a filmů až po hlubší četbu.

                                     

Sekce "Evoluce" nabízí atraktivní cestu bohatou a pohnutou historií značky lemovanou vozy snů, původními dokumenty, filmy, animacemi a vysvětlujícími texty. Které vozy byly pro značku nejdůležitější? Kdo byli zakladatelé? Kterými technickými vymoženostmi se podnik vyznačuje? Na tyto dotazy odpoví expozice “Evoluce.” Srdcem expozice "Evoluce" je 14 významných milníků značky Škoda, tedy od prvního jízdního kola L&K až po moderní designovou studii VisionD.

                                     

Chronologicky seřazené vozy ukazují pestrou paletu fazet vynalézavosti a kreativity od minulých desetiletí až do dneška. Časové zařazení jednotlivých vozů zajistí filmy, které poběží na širokouhlých monitorech za nimi. Upřesňující informace návštěvník navíc uvidí na obrazovkách přímo u vozů. Největší atrakci expozice “Evoluce” je navíc tzv. “autoregál.” Ukazuje 20 mimořádných skvostů z klenotnice značky: hasičské vozy, závodní automobily, ale i mimořádně úspěšné typy. Vozy v produktové chronologii i v autoregálu dokonale doplňuje takzvaná galerie techniky: zve k malé procházce celou technickou historií značky – ilustrovanou mnoha exponáty, obrázky a dokumenty. Technika značky Škoda je zde k nahlédnutí a osahání. Vše samozřejmě doplňují mediální instalace, filmy a interaktivní informace.

                                     

Vynikající hodnoty a postoje značky jsou středem expozice “Tradice.” Těžištěm této části je hrdost na značku, praktičnost a výzvy. Návštěvník se na příkladu jednotlivých párů vozidel z různých epoch dovídá, v čem spočívají hodnoty značky. Ať už se jedná o státnické limuzíny, auta pro široké masy nebo o závodní vozy – málokterá značka vykazuje takovou pestrost jako naše Škoda. To přibližuje také řada příběhů osobností nejrůznějšího druhu, tedy od Miss USA 1957, až po naši fotbalovou hvězdu Milana Baroše.

                                     

Ve třetí velké expozici se vše točí kolem “Preciznosti” při výrobě a restaurování vozů. V popředí pozornosti je význam Mladé Boleslavi jako hlavního výrobního závodu a základu průmyslové tradice. Filmy, dokumenty, velkoplošné obrazové stěny a alba k prolistování umožňují výrobní závod přímo zažít. Vlastní kino promítá filmy z dnešní výroby. Výsledný dojem pro návštěvníka: je uprostřed dění, nedívá se na něj zvenku. Na ploše věnované restaurování najdete názorný materiál z první ruky: zde jsou prezentovány historické vozy značky Škoda v různých stupních renovace – od nálezového stavu, až po skvost. Exponáty doplňují expozici a zprostředkovávají pocit, že návštěvník stojí přímo v dílně.

                                            

Uprostřed expozice se nachází další pozoruhodný milník muzea: nové “Laurin & Klement Forum.” Multifunkční sál o velikost 930 m2 skýtá dokonalý rámec využitelný pro různé akce společnosti Škoda a mimořádné výstavy, stejně jako pro různé události externích partnerů a organizací. V sále najde místo přibližně 600 osob. Díky špičkovým technickým řešením, jako je zajížděcí multifunkční pódium a zajížděcí hlediště, je ‚Laurin & Klement Forum’ nejen jedním z nejmodernějších multifunkčních center v České republice. Je to také jediné centrum tohoto druhu ve střední Evropě, které je přímo napojené na svět automobilové historie. Novým gastronomickým lákadlem města i regionu je moderní “Café-Restaurant VÁCLAV,” viz snímek níže. Hostům nabízí vše, co hrdlo i srdce ráčí: kvalitní nabídka pokrmů a nápojů, příjemná atmosféra a moderní prostředí, obklopené historickým okolím. V budoucnu přibude i zcela nová dětská zóna (254 m2), v níž se malí návštěvnici mohou vypravit na objevitelskou výpravu do světa značky, například nasbírat první závodnické zkušenosti za volantem odstrkovadla. Nové muzeum doplňuje malý obchůdek.

                                     

Nové muzeum je centrem značky na mimořádném místě. V kolébce evropského automobilového průmyslu. Budova je součástí více než stoletého továrního komplexu, který vznikl v letech 1898 až 1912. Třípatrová průmyslová budova z počátku dvacátého století se vyznačuje věcnou, jasnou architekturou. To, které modely vznikaly přesně v této budově, bohužel není jisté. V každém případě se tu ale vyráběly motory. Později budova dlouhá léta sloužila jako správní komplex, než se se v roce 1995 poprvé nastěhovalo muzeum Škoda. Poloha budovy, na třídě Václava Klementa, mezi závodem a městem navíc dokládá také těsné sepjetí automobilky Škoda s Mladou Boleslaví. „Zde bije srdce značky,“ zdůrazňuje Prof. Vahland. Třída Václava Klementa je páteřní komunikací mezi centrem města a hlavním výrobním závodem společnosti. Každý centimetr čtvereční této budovy dýchá automobilovou historií. Rozsáhlá moderní inscenace v takto autentickém prostředí je v automobilovém průmyslu jedinečná. „Je původní a simply clever, což je pro značku Škoda typické,“ říká profesor Vahland.

                                     

Důkladného omlazení se dočkal také exteriér budovy. Už na první pohled se muzeum prezentuje jako jasné, otevřené a zve ke vstupu. Po stavební stránce se budova zvenku neměnila, byla však nově omítnuta a je nyní světlejší a příjemnější. Nové barevné uspořádání budovy je provedeno v módní kombinaci bílé a šedé barvy. Instituci označuje velký nápis ŠKODA MUZEUM. Tento nápis se v trojrozměrném provedení opakuje i vedle hlavního vchodu. Výraznými vnějšími signály je také osm velkých bannerů  o rozměrech 75 x 250 centimetrů, upevněných na budově směrem k hlavní ulici. Bannery se budou vždy vztahovat k aktuálnímu tématu: budou například informovat o mimořádných výstavách; v případě potřeby se prostě vymění. Funkci skutečné výkladní skříně má podloubí podél tř. Václava Klementa. Nejenže chodcům umožňuje chráněný průchod kolem muzea, ale velká okna umožňují také nahlédnout do expozice Evoluce. Nově uspořádaná plocha před muzeem je orientována kolmo k hlavní silnici. Vedle hlavního vchodu pokračuje galerie dalším velkým oknem, umožňujícím nahlédnout do expozice a vzbuzujícím zvědavost návštěvníků. Host vždy ví, co ho v muzeu čeká. Cestou jej provází digitální a analogový navigační systém. Veškeré funkce a příslušné prvky statického a dynamického navigačního systému jsou rozděleny dle jednotlivých prostorů.

                                     

                                  ____________________________________________________________________________________________

 Zdroj: motomagazinspeed.cz